Pentti Lehtinen

pentti lehtinenPentti LehtinenDen 20 maj 2014 avled Pentti Lehtinen, från juniorår fotbollsfostrad finlandsseriespelare i Ekenäs IF, i en ålder av 84 år. Han föddes i Ekenäs, växte upp i Österby och bosatte sig senare i Sjundeå.

Efter ett par år som A-junior fick han redan 1947 som 17-åring chansen att som inhoppare spela i EIF:s representationslag. Följande år eller 1948 hade han redan tagit en ordinarie plats i laget. ”Då började det riktiga livet, fotbollen var hela livet, skolan gick man bara i”, som han sade i EIF:s fotbollssektions 100-års historik.

Såhär berättar Åke Lindén, fotbollssektionens ordförande 1949:
”Pentti Lehtinen skrev studenten våren 1949. En vanlig abiturient vet inte under skrivningstiden, om han skall stå på huvud eller fötter. Pentti visste på vad han skulle stå – fotbollskängor. När han på morgonen före starten till dagens studentskrivningar packade sin kasse, var det fotbollsgrejorna han satte dit. Han ville hinna i tid till dagens tidiga träning och hann också – direkt från skrivningen…”.

Han var mycket mångsidig och friidrottade samt skidade framgångsrikt för Österby SK.100 meter löpte han på 11,8 utan specialträning utnyttjande sin naturliga snabbhet och spänst. Allt detta och hans lätta kropp gav honom en mycket god kondition. Otroligt nog var han under sin fotbollskarriär aldrig skadad. Hans spelstil och snabbhet i fötterna möjliggjorde detta, också i närkamperna.

serielaget smallEIF:s finlandsserielag hemmamatch 1949Efter att EIF hade fallit ur Finlandsserien efter säsongen 1951 studerade han till diplomingenjör i Tekniska högskolan och ansåg att det skulle bli för betungande med resor till träningar och matcher i Ekenäs. Han slutade inte helt med fotbollen utan bland kurskamraterna fanns många goda fotbollsspelare som spelade i Otnäs-hallen under vintrarna. Också om somrarna blev det spel i den akademiska serien. Tillsammans med bekanta och goda vänner åkte han ofta i väg till någon fotbollsplan för att ”joxa” med bollen. Han bodde i Berghäll i Helsingfors och hade nära till Bollplanen. Roland Wiik var då tränare för HIFK och frågade om han hade lust att representera HIFK, men han tackade nej. Nu var det studierna som gällde.
Efter studierna tränade han en tid med YLE-gänget Jukka Virtanen, Aarre Elo, för att sedan mest för sig själv trilla med bollen. Det kan även nämnas att han var god vän fotbollslegenden Puskas, som bjöd in honom till Real Madrids hemmamatch och fotbollsarenans hedersläktare.

Pentti Lehtinens dottersöner Sid blev de som tog upp morfars fallna mantel. Med dem tränade han skott och dribblingar dagarna i ända. Han hade som vana att ett flertal gånger i året ringa till mig för att diskutera EIF-fotbollen och fotboll överhuvudtaget. Ännu för en tid sedan ringde han det som skulle bli det sista telefonsamtalet till mig. Då var han mycket stolt över att Robin Sid värvats till Mariehamns IFK och var beredd på att åka över till Mariehamn för att se honom spela.
Hos Pentti Lehtinen, fanns ett hjärta som extra varmt klappade för de grönvita färgerna och Ekenäs IF.