Fotboll:Herrlaget
  • Aktuellt
  • Ekenäs IF Ab bygger om i ledningen

Ekenäs IF Ab bygger om i ledningen

Ekenäs IF Ab, som står bakom EIF:s division-I-lag i fotboll, fortsätter på den ’Fotboll 2022’-utvecklingsstig, som före sommaren lanserades. Syftet med initiativet var ju att skapa en helt ny verksamhetsmodell för representationslaget, och därmed få in nya tankar och krafter i verksamheten, professionalisera organisationen och ledarskapet samt bygga upp de ekonomiska förutsättningarna så att EIF, i egenskap av hela regionens gemensamma fotbollslag, skulle kunna stiga till Ligan 2022.

Nu tar ’lådleken’ två konkreta och modiga steg framåt när man möblerar om i klubbledningen och lanserar, förutom det normala säsongkortet, två nya typer av kort – VIP-kortet (guld) för företag och ”tok-kortet” (platina) för investerare.

Björn ”Kisen” Olander blir ny manager med omedelbar verkan och ansvar för lag- och spelarutveckling samt spelarvälmående . Peter Haglund fortsätter som vd, med mera inriktning på marknadsföring, tillväxt och administration. Tidigare skötte Haglund båda rollerna, men i den nya modellen bildar Olander och Haglund ett arbetspar, som delar på bördan.

– Det här känns som att få en riktig adrenalinkick. Det här känns bra, säger Haglund.

– För mig är det här helt nytt, men intressant. I början kommer jag säkert att fråga Haglund om hel del råd, säger Olander.

En viktig hörnsten i representationslagets ekonomi är säsongkortet. Nu har kortkonceptet utvärderats och utvecklats. Förutom det traditionalla matchtillträdet strävar klubben efter att skapa ytterligare fördelar åt innehavaren av säsongkortet (t.ex. rabatter i butiker), men detta arbete är ännu på hälft. EIF säljer fram till årets slut det traditionella säsongkortet för 79 euro. Efter det kostar kortet 120 euro.

’Kortpacken’ utökas med VIP-kortet, som riktas till företag och inbegriper förutom matchtillträde även specialtrakteringar och -program i klubbhuset före, under och efter matchen. Kortet kommer att kosta 300 euro.

Därtill, som det trejde kortet, tillkommer Platinakortet, som i början kallades för ”tok-kortet”. Kortet riktas till välgörare och investerare, och erbjuder på personnivå samma förderlar som VIP-kortet erbjuder företagen. ”Tok-kortet” kostar 1 908 euro – dvs samma årtal som EIF-fotbollssektion grundades - och gäller för livstid.

– Jag bara fick den här idén om Platina-kortet, och lanserade den för styrelsen. Och fick grönt ljus, säger Karl-Johan Sevon, som sitter med i gruppen för EIF-marknadsföring.

– En absolut fantastisk idé. Om vi verkligen lyckas lansera dessa kort, kommer det att ge EIF det kritiska tillskott i kassan som klubben behöver, säger moderator Nicke Lindgren. Lindgren är den som håller i trådarna då EIF:s olika grupper för bl a spelarutveckling, ekonomi, match-, och övriga evenemang och marknadsföring möts.

På klubbens senaste träff med de olika grupperna kastades fram många olika idéer, tankar, för styrelsen, vad som kan göras kommande säsong för att väcka soffpotatisarna. EIF vill marknadsföra sig som regionens lag.

– Samtidigt vill vi vara mer transparent. Berätta vad som händer, varför och när. Och hur det ekonomiska läget verkligen ser ut. Väldigt ofta går det helt onödiga och felaktiga rykten i staden/bygden. Det vill vi i fortsättningen undvika, säger Lindgren.

Och för första gången öppnar han lite upp om ekonomin. Den har hittills varit nästan hemligare än självaste statsbudgeten.

EIF:s budget för kommande säsong är 275 000 euro. För spelartruppen, 24 spelare, har reserverats 168 000 euro varav 50 procent är spelarlöner.

För övrigt jobbar lagledningen febrilt med tränarfrågan och spelarkontrakt. Haglund säger att i det här skedet finns det inte något konkret att berätta.

– Bara vi får allt pappersarbete med spelarna undanstökat och grönt ljus från myndigheterna, återkommer vi, säger Peter Haglund.