Tom Selenius

Nekrolog publicerad tisdagen den 9 oktober 2012 i tidningen Västra Nyland.

TOM SELENIUS

seleniusDen 3 oktober avled Tom Selenius, Ekenäs IF:s legendariska fotbollsmålvakt, i en ålder av 52 år.

Hans intresse för fotboll började redan i unga år. Helst ville han bli utespelare, men målvaktsspelet blev hans gebit. I och för sig en naturlig sak då både hans far och mor var framstående målvakter i Ekenäs IF. Fadern Robert i fotboll med spel i Finlandsserien och modern Else-Maj, ansedd som en av landets bästa målvakter i handboll. Men enligt honom själv påverkade det inte hans val då han år 1966 började spela för EIF.
Hans målvaktstalanger upptäcktes i ett tidigt skede av hans juniortränare och senare även av Lasse Näsman, finländsk landslagsmålvakt och utlandsproffs, samt tränare för EIF:s representationslag. De såg genast vilket löfte föreningen hade i denna målvaktsjunior.

Då EIF:s A-juniorer år 1978 deltog i Helsinki Cup och spelade hem en bronsmedalj valdes han till turneringens bästa spelare. Med konkurrenter som Pasi Rautiainen från HJK, ansedd som något av ett underbarn i finländsk fotboll. Priset bestod av en resa till New York och Pelés fotbollsskola.
Under uppsyn av en brasiliansk målvaktstränare gjorde han även här bra ifrån sig. Så bra att tränaren i en intervju i Uusi Suomi ansåg att Tom Selenius var den bästa juniormålvakt han sett på den amerikanska kontinenten. Han togs ut till All Star-laget och blev något av Pelés favorit samt erhöll ett smycke med fotbollsstjärnans bild på baksidan. En sak Pelé enligt lägerchefen inte ofta delade ut.

Han tog platsen som målvaktsetta i EIF:s representationslag och var helt suverän mellan stolparna under föreningens guldera under 1980-talet. Han hann även spela flera matcher för distriktslaget då de mötte på motstånd av världsklass i form av utländska topplag.
Under åren var han även ett eftertraktat byte för andra föreningar men stannade kvar hos sin moderförening. I slutet av 1980-talet bestämde han sig ändå för att lägga fotbollsskorna på hyllan.

Han fortsatte dock som fotbollsdomare och man märkte genast att han var en domartalang att räkna med. Med stor auktoritet ledde han och skipade rättvisa även under svårdömda matcher. Han valdes snart till elitdomare och utsågs år 1989 till årets nykomling. Tyvärr valde han ganska snart att lägga av med domarsysslorna. Förvärvsarbete plus alla helger på resande fot blev för betungande.

Men han skulle ännu återkomma i EIF:s representationslag i fotboll. Då EIF år 2001 igen steg till div. II var han i mångt och mycket den som gjorde att detta var möjligt. Han visade att han fortfarande var att räkna med. Även om kroppshyddan var aningen större fungerade hans reflexer, placeringsförmåga och spelblick som förut. Hans pondus och arbete mellan stolparna gav råg i ryggen åt de yngre spelarna, som växte med uppgiften. På samma sätt som han med sina fantastiska räddningar på 1980-talet fick sina lagkamrater att lyfta sig snäppet högre.

Han uppträdde även under åren som en av målvakterna i straffsparkstävlingen Lasse Näsman Cup. Här om någonstans kunde man se hur populär han var bland spelare och publik.
Ekenäs IF har under åren begåvats med många bra fotbollsmålvakter. Tiderna förändras men Tom Selenius kan med goda skäl kallas Ekenäs IF:s bästa fotbollsmålvakt genom tiderna.
Nu har Tom ”Stompen” Selenius lämnat spelplanen för en sista gång medan de närmaste och de västnyländska fotbollsskarorna med saknad minns honom.